TUTKIMUS: some-markkinoinnin trendit Suomessa 2014

Some-markkinoinnin trendit Suomessa 2014

Kurio kysyi vuosittaisessa tutkimuksessaan sosiaalisen median kehityssuuntia – 24 visionääriä vastasivat.

Kysyimme suomalaisilta alan asiantuntijoilta, miltä sosiaalinen media näyttää vuonna 2014 markkinoijan näkökulmasta. 24 vastaajan joukolla on laaja-alainen näkemys toimikenttään: mukana on niin mainos-, media-, digi- kuin some-toimistojen asiantuntijoita ja erikokoisten B2C- ja B2B-yritysten edustajia.

Haastattelujen pohjalta löydettiin 13 keskeistä kehityssuuntaa tulevalle vuodelle:

  • Sosiaalisuus sulautuu markkinointistrategiaan. Sosiaalista mediaa ei tule enää tarkastella irrallaan yrityksen muusta tekemisestä. Se tulee integroida kaikkeen olemassa olevaan – aina yrityksen strategioista lähtien.
  • Aitouden kaipuu. Sosiaalisessa mediassa totuus nousee jatkuvasti pintaan, minkä johdosta ihmiset ovat alkaneet kaivata aitoja asioita ja oikeita ihmisiä kiiltokuvien sijaan.
  • Yrityskulttuurin muutokselle tilausta. Mitä enemmän yritykset ovat sosiaalisessa mediassa sitä selvemmäksi on käynyt tarve koko yritysten kulttuuriselle muutokselle. Sosiaalisuuden aika asettaa visiolle, missiolle ja arvoille uudet vaatimukset.
  • Toiminnan luonnetta muutettava jatkuvammaksi ja ketterämmäksi. Menestyäkseen reaaliaikaisesti toimivassa some-kentässä yrityksen tulee pysyä jatkuvasti ajan tasalla omaan toimintaansa liittyvistä asioista ja pystyttävä reagoimaan näihin hetkessä.
  • Sisäisen yhteistyön prosessien hiominen. Ei riitä, että siilot on purettu tiimien, yksiköiden ja kumppanuusyritysten väliltä – nyt pitää rakentaa siltoja, jotta yhteistyö on saumatonta.
  • Sosiaalisen median pirstaloituminen. Siinä missä aiemmin some oli yhtä kuin Facebook, tarkoittaa se tänä päivänä aidosti kirjavaa sosiaalisten medioiden kokoelmaa.
  • Koko kansan some. Suuret ikäluokat ovat ottaneet sosiaalisen median omakseen tehden siitä arkipäivää koko Suomelle.
  • Video lyö läpi. Ensin tulivat kuvat, seuraavaksi videot. Tarkoitukseen sopivien palveluiden ja laitteiden levittyä laajalle videosisältöjen määrä kasvaa entisestään ja niiden käytöstä tulee luonteva osa kommunikaatiota.
  • Käyttäjät menevät mobiili edellä. Sosiaalista mediaa käytetään useimmiten laitteella, joka on mukana kulkeva.
  • Yhteisöt sulkeutuvat mikrokosmoksiinsa. Rajatulle ryhmälle tarkoitetut kommunikaatioalustat Facebook-ryhmistä Snapchatin kaltaisiin pikaviestipalveluihin kasvattavat suosiotaan avoimempien yhteisöjen rinnalla.
  • Sisältömarkkinointia nostettava seuraavalle tasolle. Sisältömarkkinointi löi ajatteluntasolla läpi vuonna 2013. Nyt on tarvetta keskittyä toiminnan tehostamiseen niin ulkoisen kiinnostavuuden kuin sisäisen järjestäytymisen näkökulmasta.
  • UGC palaa entistä ehompana. Kuluttajien tuottama sisältö tulee takaisin markkinoijien agendalle muutaman vuoden hiljaiselon jälkeen – virheistä oppineena.
  • Hyötyjen todentamisen ikuinen haaste. Saatavilla olevan datan määrästä huolimatta mitattavien tulosten esittäminen tuottaa edelleen vaikeuksia.

Asiantuntijoiden mukaan markkinoijan kannattaa erityisesti seurata vuonna 2014 Instagramia, Twitteriä ja YouTubea. Foursquaren puolestaan povattiin vaipuvat unholaan tulevana vuonna.

Vuosittainen tutkimus osoittaa myös, miten nopeasti ala kehittyy. ”Vuosi tuntuu ikuisuudelta tällä pelikentällä. Vaikka osa trendeistä on mobiilin tyyliin pidempiaikaisia, monet tulevat ja menevät vuoden sykleissä”, toteaa Kurion toimitusjohtaja Jari Lähdevuori. ”Kokonaisuudessaan tuntuu, että nyt ollaan siirtymässä isoista jutuista pieniin, prameasta arkiseen, viilatusta ad-hociin: sosiaalisuus on läsnä kaikessa, ja firmojen tulee elää ja hengittää sitä.”

Haastateltavat valittiin mahdollisimman laajasti erilaisten digimarkkinoinnin ja -viestinnän toimijoiden joukosta. Mukana ovat muun muassa Zeelandin Janne Saarikko, ToinenPHD:n Jani Halme, Vapa Median Ida Hakola, R/GA Singaporen Riku Vassinen, Dinglen Juho Jokinen ja Rome Advisorin Ville Tolvanen. Asiakaspuolta edustavat esimerkiksi Aku Varamäki Finnairilta, Henri Molin Nokialta, Kati Sulin Fazerilta ja Jussi-Pekka Erkkola Valiolta.

Raporttibit.ly/sometrendit2014

Aihetunniste: #sometrendit2014

Lisätietoja:

Jari Lähdevuori
CEO & Co-Founder
Kurio // Digital Marketing Think Tank
Email: jari [at] kurio.fi
GSM: 050 530 6639

Lisää aiheista: