Tutkimus: sosiaalinen media ja sisältömarkkinointi juhlivat Cannesissa

Cannes Lions 2013 -festivaaleilla palkittiin tuplasti enemmän sosiaalisen median markkinoinnin kampanjoita edellisvuoteen verrattuna, selviää tuoreesta tutkimuksestamme.

Sosiaalisen median ja sisältömarkkinoinnin kampanjat nostivat profiiliaan Cannes Lions -kilpailussa, kertoo Kurion tuore tutkimus. Some-toimenpiteet olivat keskiössä jopa 40 %:ssa palkituista kampanjoista. Viime vuonna tehdyssä vastaavassa tutkimuksessa osuus oli 20 %. Viihdyttävyyteen nojaavia sisältökampanjoita palkittiin nelinkertainen määrä vuoteen 2012 verrattuna.

”Sisältömarkkinoinnin trendi näkyy selvästi palkituissa kampanjoissa”, toteaa Elli Tuominen, Kurion strategi ja toinen perustajista. ”Markkinoijat kautta linjan ovat oivaltaneet viestiensä kilpailevan verkossa kaiken muun viihteellisen sisällön kanssa ja panostaneet juuri viihdyttävyyteen. Esimerkiksi Oreon Grand Prix -palkittu satapäiväinen Daily Twist -kampanja keräsi tykkäyksiä, jakoja ja palstamillimetrejä tarttumalla päivittäisiin tapahtumiin ja tekemällä niistä brändinsä näköistä huumoria.”

Viihteellisyys ei kuitenkaan ole ainoa tie menestykseen sosiaalisessa mediassa. Tutkimus osoitti, että tärkeintä on hyvä yhteys brändin persoonan ja ihmisten osallistumisen motivaatioiden välillä.

”Toinen some-menestyksen runsaudensarvi on altruistisiin tunteisiin vetoava hyvän tekeminen”, kertoo Jari Lähdevuori, Kurion toinen perustaja. ”Sosiaalisessa mediassa ihmiset näyttävät mielellään parhaat puolensa itsestään ja mikä sen parempaa kuin muiden auttaminen. Aika on oikea myös kaupallisillekin brändeille lähteä rakentamaan auttamisen alustoja, kunhan vaan teema istuu yritykseen ja sen kulttuuriin.”

Tutkimuksessa tarkasteltiin yhteensä 521 tämän vuoden Cannes Lions -kilpailun voittajaa seitsemästä kategoriasta, joissa sosiaalisella medialla on perinteisesti ollut keskeinen rooli: Cyber, Direct, Media, Mobile, PR, Promo & Activation sekä Integrated & Titanium. Palkitut kampanjat analysoitiin hyödyntäen Kurion kehittämää brändin sosiaalisen potentiaalin teoriakehikkoa.

Cannes Lions on markkinointiviestintäkentän arvostetuin vuosittain kilpailu. Vuonna 2012 festivaali järjestettiin 60. kertaa ja siihen osallistui ennätykselliset 35 765 työtä 92 maasta.

Materiaalit:

Tutkimusraportti (pdf)
Infograafi (jpeg)
Teoriakehikko (png)

Lisätietoja:

Jari Lähdevuori
CEO & Co-Founder, Kurio
050 530 6639
jari [at] kurio.fi

Lisää aiheista: