Numerot ruokkivat luovuutta

“Personal data will be the new “oil” – a valuable resource of the 21st century. It will emerge as a new asset class touching all aspects of society.” -World Economic Forum

Numerot menettävät merkityksensä, kun datan määrä kasvaa. Numerot karkaavat meiltä. Niistä tulee liian suuria. Tarvitsemme kykyä katsoa datan pintaa syvemmälle, halkoa tiedon järkälemäiset jäävuoret.

The Economist kirjoitti vuoden 2011 yhteenvedossaan kuinka kuluneiden kahden vuoden aikana maailmassa on tuotettu enemmän informaatiota kuin koko historian aikana ennen sitä. Facebook, Twitter, Google ja muut keräävät jokaisella klikkauksellamme meistä lisää tietoa ja kehittävät palveluitaan meille paremmin räätälöidyiksi. Www:n isän, Tim Berners-Leen sanoin: “you affect the world by what you browse”.

Markkinointi – ja erityisesti viestintä – laahaavat numeroiden perässä. Datan louhiminen tuntuu vielä kaukaisemmalta. Siksi on aika uudistua. Tarvitaan ajatusmalli muutos, tarvitaan erilaista osaamista.

Me kutsumme tätä tietomarkkinoinniksi.

Lisää aiheista: