Tutkimus: Cannes Lionsissa somekampanjoiden osuus jo 76 %

Menestyneimpiä ovat kampanjat, joissa osallistumisen motivaatio pohjaa toisten auttamiseen, selviää Kurion tutkimuksesta.

Kuudetta vuotta julkaistava Kurion ja Cannes Lions -organisaation yhteistutkimus osoittaa somemarkkinoinnin tulleen valtavirtaan. Tarkastelluista 673 tämän vuoden voittajasta jopa 76 % hyödynsi sosiaalista mediaa olennaisena osana kampanjaa. Kuudetta kertaa toteutettu tutkimus pyrkii valottamaan strategisia ja taktisia valintoja maailman menestyneimpien somekampanjoiden takana.

”Keskeisimpiä havaintoja, joita näiden vuosien aikana olemme yli 3 600 Lions-voittajista löytäneet, on altruismin voima osallistajana”, kommentoi tutkimuksesta vastannut Kurion luova johtaja Jari Lähdevuori. ”Osallistaminen on somemarkkinoinnin keskeisiä tavoitteita: sillä saadaan aikaan paljon peräänkuulutettua vuoropuhelua ja toisaalta myös algoritmien kautta lisää näkyvyyttä. Ihmisten auttamisen haluun vetoaminen on todennäköisin menestysresepti niin kansalaisjärjestöille kuin kaupallisille toimijoille.”

Osallistamista tutkitaan Kurion sosiaalisen brändin viitekehyksen kautta, jossa inhimilliset motivaattorit on jaettu seitsemään eri ulottuvuuteen. Altruismiin vetosi ennätykselliset 45 % voittajista. Muita tämän vuoden Cannes Lions -voittajissa korostuneita motivaattoreita olivat itsensä viihdyttäminen ja uteliaisuus.

>> Lataa raportti: World-Class Lessons on Social Media Marketing 2017

Lisää aiheista: