Tutkimus: some-markkinoinnin trendit 2015

som

27 suomalaista eri alojen visionääriä kertovat Kurion tutkimuksessa näkemyksensä sosiaalisen median kehityssuunnista, jotka muokkaavat liiketoimintaa tulevana vuonna.

Sosiaalinen media myllertää Suomessa vuonna 2015 markkinoinnin ja viestinnän lisäksi myös muuta liiketoimintaa, kertoo vuosittainen some-trenditutkimuksemme. Sosiaalisuus tulee osaksi organisaatioiden toimintamalleja, mikä vaatii kulttuurin muutosta, uudenlaisia prosesseja ja osaamisen kehittämistä.

Trendit vaikuttavat myös kommunikaatioon, kohderyhmäajatteluun, kanava-suunnitelmiin ja mittaamiseen. Kommunikaatiossa nähdään työntekijä-lähettilyyden ja reaaliaikaisen markkinoinnin nousu. Segmentit pienenevät ja asiakasymmärrys nousee kohdistamisen keskiöön. Kanava-ajattelun suurin murros liittyy kanavalähtöisen tekemisen loppumiseen.

“Tulevana vuonna tulemme näkemään isoja muutoksia,” toteaa Kurion toimitusjohtaja Jari Lähdevuori. “Some-murros on mennyt isoin harppauksin eteenpäin: Mobiili alkaa olla jo niin itsestäänselvää, että harva haastatelluista nosti sitä erityisesti esiin; videossa ollaan jo päästy siihen pisteeseen, että enää ei puhuta siitä vain muotona, vaan pureudutaan sen käyttöön; mittaamisen haasteellisuudesta on muisto vain – nyt puhutaan siitä miten saatavilla olevan datan tulisi ohjata kaikkea tekemistä.”

Kolmatta kertaa toteutettuun tutkimukseen vastasi laaja joukko sosiaaliseen mediaan perehtyneitä asiantuntijoita muun muassa mainos-, media-, viestintä- ja some-toimistoista sekä erilaisista B2C- ja B2B-organisaatioista. Mukana olivat esimerkiksi Alf Rehn Åbo Akademista, Antti Leino Group M:stä, Digitalist Networkin pääsihteeri Ville Tolvanen, vuoden some-yrityksenä palkitun MTV:n Mari Rasimus ja asianajotoimisto JB Evershedsin Elina Koivumäki.

Lataa raportti:







Lisää aiheista: