RAPORTTI: 89% Cannes-voittajista hyödyntää somea – oikeat teot ja aidot ihmiset jyräävät

Yhdeksän kymmenestä Cannes-voittajasta hyödyntää sosiaalista mediaa kampanjansa ytimessä, kertoo tuore ”World-Class Lessons on Social Media Marketing” -raportti. Kurion ja Cannes Lionsin vuosittaista katsausta on julkaistu vuodesta 2012 lähtien.

”Elämme aikaa, jossa sosiaalisen median markkinointi on valtavirtaa – alkaa olla vaikea löytää Cannes-voittajaa, joka ei sitä hyödyntäisi”, toteaa Kurion luova johtaja ja tutkimuksesta vastaava Jari Lähdevuori. ”Mutta analyysimme ei koske vain sitä, tulisiko sosiaalista mediaa käyttää vai ei, vaan pikemminkin sitä, miten sitä voidaan hyödyntää mahdollisimman tehokkaasti.”

Yksi trendi, joka näkyy Cannes Lionsin somevoittajien keskuudessa, on, että aito ja autenttinen jyrää lavastetun ja dramatisoidun. Vuonna 2023 peräti 95 % voittajista käyttivät Kurion termein ”evidence marketing” -tekniikoita, kun vuonna 2022 vastaava luku oli 83 %. Termi tarkoittaa, että kampanjat näyttävät jotakin aitoa ja todenperäistä, kuten nimestä voi päätellä. Lisäksi 94% somevoittajista hyödynsivät aitoja ihmisiä kampanjoissaan, kun taas viime vuonna vastaava luku oli 88%. Molemmat aspektit ovat olleet tasaisessa kasvussa läpi vuosien.

Toinen trendi, joka kasvatti suosiotaan voittajien keskuudessa, oli purpose – eli isommalle olemassaolon oikeutukselle rakentaminen. Tänä vuonna 43 % Cannes Lions -voittajista, joilla oli some keskeisenä osana heidän kampanjaansa, perusti kampanjansa vahvasti purposelle. ”Joidenkin mielestä ’purpose’ om käsitteenä jo kokenut inflaation ja että brändien tulisi oppia toimimaan ’post-purpose’ markkinoilla”, kommentoi Lähdevuori. ”Todellisuus kuitenkin osoittaa, että markkinointi, joka perustuu merkityksellisyydelle, on vasta nyt tulossa valtavirtaan.”

Cannesin voittajista näkyy myös se, että brändit ovat kehittyneet vaikuttajien hyödyntämisessä. Tänä vuonna ennätykselliset 23 % voittajatöistä käyttivät vaikuttajia kampanjaideoidensa ytimessä. ”Markkinoijat ovat ennen käyttäneet vaikuttajia lähinnä media placementinä, kampanjaan jälkikäteen lisättynä elementtinä, mutta tilastomme osoittavat, että vuosi vuodelta markkinoijat oppivat paremmin integroimaan heitä osaksi itse ideaa. Tämä hyödyttää sekä markkinoijia että vaikuttajia – ja molempien seuraajakuntia, koska lopputulos tuntuu aidoimmalta, viihdyttävimmältä ja inspiroivammalta”, kommentoi Lähdevuori.

World-Class Lessons On Social Media Marketing julkaistiin kymmenettä kertaa. Otosjoukkona on kahdeksan keskenään erilaista kategoriaa, jotka hyödyntävät laaja-alaisesti erilaisia markkinointiviestinnän keinoja: Brand Experience & Activation, Design, Direct, Media, Mobile, PR, Social & Influencer ja Titanium. Näissä kategorioissa oli yhteensä 340 voittajaa.

>> Lataa raportti (pdf)

LISÄTIETOA:

Jari Lähdevuori

Creative Director & Partner
Kurio // The Social Media Age(ncy)
jari [at] kurio.fi
+358 (0)50 530 6630

RAPORTIN KOOSTAJISTA:

Kurio // The Social Media Age(ncy)

Kurio on sosiaaliseen mediaan erikoistunut luova toimisto, joka auttaa asiakkaitaan tekemään tuloksellista markkinointia ja viestintää digitaalisia kanavia hyödyntäen.

Cannes Lions

Cannes Lions on merkittävin markkinointialan kilpailu ja maailman johtavia luovuuteen keskittyviä festivaaleja. Järjestyksessään 70. Cannes Lions järjestettiin 20.–24.6.2022.


Jos haluat kuulla aiheesta tarkemmin, ota yhteyttä:

Tommi Opas

Toimitusjohtaja

tommi [at] kurio.fi

040 1833256

Jutellaan kasvotusten niin kerromme lisää!

Ota yhteyttä

Subscribe newsletter


Thank you for subscribing!


Jutellaan kasvotusten niin kerromme lisää!


Ota yhteyttä