RAPORTTI: Yhdeksän kymmenestä Cannes Lions -voittajasta luottaa someen
Jopa 86 % Cannesin voittajatöistä hyödyntää sosiaalista mediaa keskeisenä osana kampanjaansa. Tämän ja muita menestysreseptejä tarjoilee 25.8.2021 julkaistu Kurion ja Cannes Lionsin yhteinen raportti ”World Class Lessons on Social Media Marketing”. Yhdeksän vuotta sitten alkaneessa vuosittaisessa tutkimushankkeessa on tähän mennessä analysoitu liki 5 000 voittajaa.
”Aikasarja-analyysissä voidaan nähdä tiettyjen trendien voimistuneen läpi 2010-luvun – somen kulku valtavirtaan näistä selkeimpänä”, kommentoi tutkimuksesta vastaava Kurion luova johtaja Jari Lähdevuori. ”Toisaalta jokainen vuosi tuo uudet tuulensa. Tänä vuonna näkyy selvästi numeroissakin videopelaamisen nousu – siihen tarttuneita kampanjoita oli tuplasti enemmän kuin ennen.”
Somevoittajien menestys voidaan kiteyttää kolmeen asiaan: aitoihin tekoihin, oikeisiin ihmisiin ja hyvän tekemiseen. 92 % voittajatöistä hyödyntää jotain koettavaksi tehtyä, rakennettua, koottua – oli se sitten fyysistä tai digitaalista. Oikeita ihmisiä – asiakkaita, henkilöstöä, kaduntallaajia, ketä hyvänsä – hyödyntää 80 % voittajista. Altruismiin osallistamista ajavana motivaattorina uskoo 55 % somevoittajista.
”Luonnollisesti menestyä voi muillakin tavoin – nämä kolme ovat eniten toistuneet seikat voittajia analysoidessamme, ” toteaa Lähdevuori. ”Raporttiin olemme koonneet liudan muitakin keskeisiä löydöksiä. Toivottavasti niistä on iloa ja inspiraatiota kaikille somea hyödyntäville. Eli toivon mukaan kaikille.”
>> Lataa raportti.