RAPORTTI: Influencer Marketing Fatigue
Kurion ja SAMY Alliancen uusi raportti valottaa miksi vaikuttajamarkkinointi on rikki – ja miten se korjataan.
Maailma muuttuu. Vaikka millenniaalit kokevat vaikuttajien suositukset osallistavampina kuin perinteiset mainokset, ja sanovat ostavansa vaikuttajien suosittelemia tuotteita, totuus on, että vaikuttajasisällöt ovat saavuttaneet saturaatiopisteen. Tuore Collective Biasin tutkimus osoittaa, että ainoastaan 3 % kuluttajista vaikuttuu ostopäätöksissään julkkisvaikuttajien antamista suositteluista.
”Vaikka some ja influt esiintyvät usein samassa lauseessa, vaikuttajamarkkinoinnista näyttää monesti puuttuvan sosiaalisuus”, kommentoi Jari Lähdevuori, Kurion luova johtaja. ”Olemme havainneet saman vuosittaisessa analyysissämme maailman parhaista kampanjoista. Vain 23 % Cannes Lionsin somea hyödyntäneistä voittajatöistä on sellaisia, että vaikuttaja on idean keskiössä. Liian usein vaikuttaja nähdään vain yhtenä jakelukanavana mediapaletissa. Se, muiden tekijöiden muassa, on varmasti johtanut raportin otsikossakin mainittuun kyllästymiseen.”
”Kun kuluttajan brändisuhde ja vaikuttajasuhde kohtaavat, alkaa tapahtua hyviä”, toteaa Saara Silván-Appel, Head of Growth, Kurio. ”SAMY Alliancen omilla työkaluilla, kuten Shinebuzzilla, olemme päässeet vaikuttajien valinnassa tykkäys- ja seuraajamääriä syvemmälle. Kun vaikuttajat valitaan arvopohjaisesti vastaamaan mainostajan brändiä, ei viestien vastaanottajatkaan koe kyllästymistä.”
RAPORTTI: INFLUENCER MARKETING FATIGUE
Lataa raportti: hi-res pdf.
LISÄTIETOA VAIKUTTAJAMARKKINOINNIN SHINEBUZZ-ALUSTASTA:
Saara Silván-Appel
Head of Growth
Kurio // The Social Media Age(ncy)
saara.silvan [at] kurio.fi
+358 (0)50 527 9913