Uutiset
RAPORTTI: Joka kymmenes Cannes Lionsin voittaja hyödynsi metaverseä

RAPORTTI: Joka kymmenes Cannes Lionsin voittaja hyödynsi metaverseä

11 % Cannes Lions 2022 -kisan voittajatöistä liittyi metaverseen, selviää Kurion ja Cannes Lionsin raportista ”World-Class Lessons on Metaverse in Marketing”. Kymmenen vuotta sitten alkaneen tutkimushankkeen tuorein julkaisu on ensimmäinen metaverseä tarkastellut katsaus. Analyysiä varten käytiin läpi kaikkien 31 kategorian voittajat, joita oli yhteensä 421.

”Metaverse tuli ryminällä maailmanluokan markkinointiin. Yksi kymmenestä voittajasta on yllättävän paljon, ottaen huomioon kuinka harva oli edes kuullut siitä vuosi takaperin”, toteaa Kurion luova johtaja ja tutkimuksesta vastannut Jari Lähdevuori. ”Lukuun vaikuttaa luonnollisesti se, että osa metaversen ilmenemismuodoista on meille jo tuttuja vuosien takaa.”

Metaverse nousi laajasti keskusteluihin Facebookin vaihdettua nimensä Metaan lokakuussa 2021. Sanan määritelmä ei ole vielä vakiintunut. Tutkimustamme varten määrittelimme sen keskusteluissa eniten näkyvien konkreettisten ilmenemismuotojen kautta. Metaverse-kampanjoihin luettiin kaikki työt, joissa oli hyödynnetty jotain seuraavista: videopelaaminen, AR (augmented reality), VR (virtual reality), MR (mixed reality), NFT (non-fungible token), lohkoketju (blockchain), kryptovaluutat, avatarit, digitaaliset kaksoset (digital twins), ja metaverse itsessään.

Videopelaaminen on laajimmin käytetty metaversen ilmenemismuoto Cannes Lionsin voittajatöissä. 48 % kaikista metaverse-kampanjoista liittyi pelaamiseen. Seuraavina tulivat AR (24 %), VR (17 %), NFT (11 %) ja avatarit (11 %).

”Löydösten valossa metaverseen kannattaa sukeltaa tuttujen asioiden kautta. Somekanavien AR-filtterit ovat hyvä esimerkki. Suurin osa AR-teknologiaa hyödyntäneistä voittajista olikin tehty Instagramissa, jossa kynnys kokeilulle on ymmärrettävästi matala”, kommentoi Lähdevuori.

Sosiaalinen media ja metaverse tukivat toisiaan Cannes Lions 2022 -voittajissa. Social & Influencer Lions -kategoriassa oli tuplasti metaverse-kampanjoita kaikkien kategorioiden voittajiin verrattuna. Kategoriassa oli myös selvästi enemmän töitä, joissa metaverse oli idean ytimessä, eikä ainoastaan osana kokonaisuutta. 

”Lainatakseni tuoreimman Social Media Marketing Trends -raporttimme asiantuntijahaastatteluja, some tulee olemaan sisäänheittäjä metaverseen”, summaa Lähdevuori.

>> Lataa raportti (pdf)

LISÄTIETOA:

Jari Lähdevuori

Creative Director & Partner
Kurio // The Social Media Age(ncy)
jari [at] kurio.fi
+358 (0)50 530 6630

RAPORTIN KOOSTAJISTA:

Kurio // The Social Media Age(ncy)

Kurio on sosiaaliseen mediaan erikoistunut luova toimisto, joka auttaa asiakkaitaan tekemään tuloksellista markkinointia ja viestintää digitaalisia kanavia hyödyntäen.

Cannes Lions

Cannes Lions on merkittävin markkinointialan kilpailu ja maailman johtavia luovuuteen keskittyviä festivaaleja. Järjestyksessään 70. Cannes Lions järjestettiin 20.–24.6.2022.


Jos haluat kuulla aiheesta tarkemmin, ota yhteyttä:

Tommi Opas

Toimitusjohtaja

tommi [at] kurio.fi

040 1833256

Jutellaan kasvotusten niin kerromme lisää!

Ota yhteyttä

Subscribe newsletter


Thank you for subscribing!


Jutellaan kasvotusten niin kerromme lisää!


Ota yhteyttä