RAPORTTI: Miten mitata yhteisömanageroinnin tuloksia?
Miten mitata yhteisönhallintaa, community managementiä? Miten tarkastella sen tehokkuutta ajan yli? Verrattuna kilpailijoihin? SAMY Alliancen uusin raportti tarjoilee täysin uuden tavan mitata community managementin tuloksia.
Kvantitatiivisia yhteisönhallinnan mittareita ei juurikaan ole ollut tarjolla – tähän asti. SAMY Alliancen kehittämä oma C.A.O.S. (Community, Advocacy & Outreach Score) -viitekehys antaa brändeille vihdoin työkalun community managementin onnistumisen objektiiviseen tarkasteluun.
”Yhteisömanageroinnin merkitys ja arvostus tuntuu vaihdelleen ajan yli. Juuri nyt alalla on löydetty uusi kiinnostus aidon yhteisöllisyyden vaalimiseen, mikä näkyi myös viimeisimmässä Social Media Marketing Trends -katsauksessamme. Tähän kehityssuuntaan on monta syytä. Yksi on jaettu tunne lisääntyvistä uhista ja haasteista, mikä saa meidät kaipaamaan yhteenkuuluvuuden kokemusta. Toinen syy on aitojen asioiden nälkä yhä keinotekoisemmassa ja automatisoidummassa maailmassa. Lisäksi, brändien näkökulmasta, kun somemarkkinointiin käytetään entistä enemmän rahaa, myös niitä yhteisöjä ja keskusteluja on yhä enemmän hyödynnettävissä onnistuneen community managementin avulla”, kommentoi Jari Lähdevuori, Executive Creative Director, Kurio.
”Brändeille tehokas community management -strategia on avain erottautumiseen saturoituneilla markkinoilla”, toteaa raportin koostanut Joe Moring, Head of Community & Partnerships, SHARE Creative. ”Tämän raportin tavoitteena on auttaa kaikenkokoisia yrityksiä tarjoamalla holistinen näkemys siitä, mikä toimii ja mikä ei.”
Raportti vastaa muun muassa kysymyksiin:
- Miksi yhteisönhallintaan kannattaa panostaa?
- Miltä tehokas yhteisönhallinta näyttää?
- Miten community management -strategia tulisi laatia?
- Miten mitata yhteisönhallinnan tehokkuutta?