RAPORTTI: Sosiaalinen media rikkoi ennätyksiä Cannes Lionsissa
Sosiaalinen media oli Cannes Lionsissa enemmän läsnä ja paremmilla tehoilla kuin koskaan ennen, selviää Kurion uudesta raportista. Ennätykselliset 92 % kaikista voittotöistä hyödynsi sosiaalista mediaa. Lisäksi Social & Influencer Lions -kategorian aikajana-analyysi osoittaa tulosten olevan parempia kuin koskaan – esimerkiksi voittajien keskimääräiset impressiot olivat noin 5 miljardia, mikä on lähes nelinkertaisesti verrattuna aiempiin vuosiin.
Raportti nostaa esiin useita tärkeitä trendejä sosiaalisen median markkinoinnissa. Ensinnäkin brändätyt teot korreloivat sosiaalisen median menestyksen kanssa. 95 % Cannes Lionsin sosiaalisen median voittajista sisälsi tekoja, jotka voidaan kokea – joko fyysisesti tai virtuaalisesti. Tämä puolestaan ruokkii sosiaalista huomiota. Toiseksi huumori on nousemassa sosiaalisessa mediassa. Tämä näkyy sitoutumisen motivaatioiden analyysissä, jossa on käytetty Kurion kehittämää Sociability of the Brand -viitekehystä. Kampanjoita, jotka sitouttavat ”itseä viihdyttävällä” tavalla, palkittiin 75 % enemmän kuin edellisenä vuonna. Kolmanneksi aitous todella toimii – 91 % somevoittajista käytti kampanjoissaan oikeita ihmisiä tavalla tai toisella.
”Vuodesta 2012 julkaistusta analyysistamme löytyy roppakaupalla insighteja”, kommentoi Jari Lähdevuori, raportin kirjoittaja ja Kurion luova johtaja. ”Maailman parhaiden kampanjoiden tarkastelu viitekehystemme kautta on luonut selkärangan koko ajattelullemme Kuriolla. Me esimerkiksi uskomme vahvasti hyvän tekemiseen markkinointiviestinnän avulla – tätä tukee datamme, jonka mukaan vuosi toisensa jälkeen altruismi on ykkösmotivaattori Lions-palkintoja voittaneissa töissä.”
Sosiaalisen median läpilyönti näkyy paitsi Kurion raportissa myös monilla festivaalin osa-alueilla. Sen rannat ovat täynnä eri somealustojen tapahtumia, ja kisatyöt ovat yhä enemmän sosiaaliseen mediaan keskittyviä. Tämä oli selvää myös Social & Influencer Lions -kategorian tuomaristolle:
”Me Social & Influencer Lions -tuomaristossa koimme tietysti, että meillä oli käsissämme se paras kategoria – mutta tähän on myös objektiivista näyttöä. Ensinnäkin, yli 1790 kisatyön ansiosta kategoria oli yksi suurimmista ja on kasvanut eksponentiaalisesti viime vuosina. Toiseksi, Social & Influencer -kategoria oli ”koti” joillekin tämän vuoden suurimmista kampanjoista, kuten CeraVen Michael Cerave ja Orangen Women’s Football. Ne sopivat parhaiten juuri kyseiseen kategoriaan, vaikka ne palkittiin näyttävästi myös muissa. Social-first on todella tullut voittoreseptiksi – Grand Prix -voittoreseptiksi”, kommentoi Kurion strategiajohtaja Elli Tuominen, joka oli tuomarina Cannes Lions 2024 -kisassa.
Cannes Lions on markkinointi- ja mainosalan tärkein kisa ja johtava luovuuden festivaali. Järjestyksessään 71. Cannes Lions järjestettiin 17.–21. kesäkuuta 2024. World-Class Lessons On Social Media Marketing -raportti julkaistiin yhdettätoista kertaa. Sen otos koostuu voittajista seitsemässä kategoriassa, jotka yhdessä ilmentävät laajaa markkinoinnin kirjoa: Brand Experience & Activation, Design, Direct, Media, PR, Social & Influencer ja Titanium. Tänä vuonna raporttia varten analysoitiin yhteensä 333 voittajaa.
Kurio on sosiaaliseen mediaan keskittynyt luova toimisto, joka on nimetty maailman 8. luovimmaksi toimistoksi (Holmes Report 2023) ja palkittu kansainvälisesti lukuisilla tunnustuksilla, kuten D&AD, WARC Awards for Effectiveness, New York Festivals ja Effie. Kurio on osa SAMY Alliancea, joka on globaali ekosysteemi erikoistuneita ja integroituja markkinointi- ja viestintäratkaisuja, jotka perustuvat kuluttajaymmärrykseen ja huippuluokan luovuuteen. SAMY:ssä on yli 500 ammattilaista, jotka toimivat 16 toimistossa yli 55 markkinalla.
Lataa raportti:
Lisätietoja:
Jari Lähdevuori
Executive Creative Director & Partner
Kurio // a SAMY Alliance agency
+358 50 530 6639
jari at kurio fi