MICROSOFT // #SURFACETHEWOMEN
Client: Microsoft
Brief
Tuoreimman Suomessa tehdyn tutkimuksen mukaan lähes puolet sanoo, ettei Microsoft ole brändinä henkilökohtainen ja noin joka kolmas, että se ei ole inspiroiva. Tämä heijastuu vakavasti tuotepuolelle: lähes puolet kokee, että Microsoftin tuotteet ovat vähemmän relevantteja heille kuin vuotta aiemmin.
Kun vaativille, luovan tietotyön ammattilaisille suunnattu uusi Surface-tuoteperhe lanseerattiin helmikuussa 2019 Suomeen, haaste oli selvä: tuote ja teknologia edellä toistetaan samaa, negatiivista mielikuvaa.
Insight
Uusi kulma löytyi yhteisestä arvomaailmasta kohderyhmän kanssa. Suomessa vain yksi viidestä alalla työskentelevästä on nainen. Maailmalla tilanne on sama: kaksi viidestä IT-alalle valmistuneesta naisesta ei työskentele suoraan koulun jälkeen tai myöhemminkään alalla. Neljä viidestä ei osaa nimetä yhtään IT-alan naisvaikuttajaa. Aiheelle oli iso yhteiskunnallinen tilaus.
Idea
Syntyi #SurfaceTheWomen – tuotenimen kehotukseksi kääntänyt arvopohjainen kampanja, joka nosti valokeilaan teknologia-alalla työskenteleviä naisia. Tavoitteena oli kannustaa yhä useampia naisia teknologia-alalle.
Toteutus
Kampanjan kasvoina nähtiin Microsoftin omia työntekijöitä, joita tuotiin valokeilaan tarinoiden ja haastatteluiden kautta.
Tulokset
Kampanja alkoi viikkoa ennen kansainvälistä naistenpäivää. Kuudessa päivässä se oli saavuttanut somessa orgaanisesti yli puolitoista miljoonaa ihmistä – kolmanneksen maamme aikuisväestöstä – ja kampanjan aihetunnisteella oli tehty toistatuhatta postausta, joissa nostettiin esiin yli 1000 tunnustusta ansaitsevaa IT-alan naista.
"Yhteistyö Kurion kanssa sujui loistavasti. Briiffi ei ollut helppo ja koko projekti vaati heiltä venymistä rajallisen budjetin sisällä. Asiakkaana arvostan erityisesti sitä, että Kurio suhtautuu jokaiseen projektiin samalla ammattimaisella intohimolla riippumatta käytettävissä olevasta budjetista. Kuriolla on kyky tunnistaa ilmiöt, jotka aiheuttavat liikettä somessa ja konseptoida nämä toteutettavaan muotoon asiakkaalle", summaa projektista Microsoftin markkinointijohtaja Janina Backlund.
Yli 1,5 miljoonaa orgaanisesti tavoitettua ihmistä viikossa.
Kampanja sai huomiota myös sosiaalisen median ulkopuolella. Tunnisteen käyttö levisi Suomesta muihin Pohjoismaihin.