C4D // MONEY MAKES MONEY

Client: Communities for Development

BRIEF

Communities for Development on pieni hyväntekeväisyysjärjestö, joka toimii Itä-Ugandassa, Bulambulin alueella. Se tarjoaa koulutusta ja tukea maaseudun ugandalaisille yrittäjille, jotta nämä voivat kehittää tai pelastaa yrityksensä ja rakentaa kukoistavia yhteisöjä. Heidän tavoitteenaan on mahdollistaa Bulambulin maaseutuyhteisölle taloudellinen itsenäisyys ja kyky rakentaa oma tulevaisuutensa. Vuonna 2020 järjestö tarvitsi varoja toimintansa jatkamiseksi ja myös tuodakseen tietoisuutta tähän hyvin vähän tunnettuun maailmankolkkaan: Bulambuliin, Ugandaan.

INSIGHT

Aloitimme tutkimalla hyväntekeväisyyskampanjoita – ja pyrimme luomaan kampanjalle erilaisen ja uniikin äänensävyn. Yhdistimme siihen huumoria, jopa sarkasmia. Kaikkialla maailmassa tiedetään, että "raha tekee rahaa": rikkaat rikastuvat sijoittamalla toistensa hankkeisiin, samalla kun he sivuuttavat pienemmät, köyhät yrittäjät. Siksi Bulambulin pienen maaseutuyhteisön ihmiset, jotka tarvitsivat kiireellisiä investointeja, päättivät kaapata tämän hyvin tunnetun totuuden teeskentelemällä olevansa ökyrikkaita – ja esittelemällä näitä rikkauksia oikean rap-tähden tavoin musiikkivideolla.

IDEA

Kanye-tason rap-musiikkivideo, toteutettuna 100% ugandalaisena tuotantona. Jos järjestelmämme kannustaa sijoittamaan rikkaisiin ihmisiin, niihin, jotka ovat jo menestyneitä, niin Bulambulin yhteisö oli valmis teeskentelemään, kunnes he sitä olisivat ... laulaen samalla kappaletta "Money Makes Money". Kampanja tehtiin kulttuurituotteena, ei perinteisenä varainkeruukampanjana, hyödyntäen paikallisia ja globaaleja trendejä, joissa huumori oli keskeisessä asemassa ja hienot paikalliset tekijät.

TOTEUTUS

Ei vain maaseutuyhteisöä auttaaksemme vaan myös edistääksemme paikallisten taiteilijoiden tunnettavuutta, päätimme työskennellä vain ugandalaisten ohjaajien ja muusikoiden kanssa. Musiikkivideon ohjasi ja tuotti Wakaliwood Studios, B-Movie Uganda -elokuvastudio. Alkuperäisen kappaleen loivat ugandalaiset rap-artistit: Mc Yallah, Big Ben ja Jora Mc, joista osa tulee myös Bulambulin alueelta. He lauloivat englanniksi, Lugandaksi ja Lugisuksi, Bulambulin paikallismurteella. Loimme myös remixejä taiteilijoiden kanssa ympäri maailmaa (Berliini, Tokio, L.A., Amsterdam, San Francisco); räätälöityjä lyhyitä somevideoita, joita twiittasimme menestyneille yrittäjille ympäri maailmaa; verkkokaupan, jossa myytiin "aidon" 100% väärennettyjä videorekvisiittoja lisälahjoitusten saamiseksi; sekä lisämateriaalia. Julkaisimme kunkin osan kampanjasta omalla tiedotteella sen vaikutuksen tehostamiseksi.

TULOKSET

Tämä oli ehkä huonoin vuosi tietoisuuden luomiseen ja rahoituksen saamiseen pienille hyväntekeväisyysjärjestöille, jotka eivät toimi terveysalalla. Silti tuloksemme olivat erittäin myönteiset ja auttoivat Communities for Development -järjestöä jatkamaan toimintaansa alueella ja keräämään yli 25 000 dollaria, jotka auttavat yli 200 perhettä saamaan koulutusta ja kasvattamaan liiketoimintaansa. Tällä tavoin Bulambulin paikallinen yhteisö on askeleen lähempänä köyhyyden torjumista ja taloudellisen itsenäisyyden saavuttamista. Kampanja herätti huomiota ympäri maailmaa ja sitä esiteltiin useissa uutislähteissä, mukaan lukien BBC News, The Guardian, Vice, El País ja monet muut. Kampanja toteutettiin globaalina yhteistyönä neljän eri toimiston välillä. Kaikki heidän työnsä tehtiin pro bono -periaatteella. Tuotantokustannukset olivat 9750 euroa, ja kaikki rahat sijoitettiin paikalliseen ugandalaiseen osaamiseen.
25 000 dollaria lahjoituksina
Laaja näkyvyys BBC:ssä, The Guardianissa, Vicessä jne.
Auttoi 200 perhettä yritystensä kasvattamisessa

Subscribe newsletter


Thank you for subscribing!