THIS IS KURIO
Tiesitkö, että 89 %:ssa Cannes Lionsin voittajista sosiaalinen media on keskeisessä osassa kampanjaa? Tai tiesitkö, että 81 %:ssa näistä kampanjan kasvona on ihan tavallinen ihminen? Tai, että yrityksen olemassaolon oikeutus merkitsee ostopäätöksissä enemmän kuin tuoteominaisuudet?
Tutkimukset osoittavat, että mainonta on tänään haastavampaa kuin koskaan. Meidän tulee luoda mainoksia, jotka ovat paitsi mieleenpainuvia myös osallistavia ja jaettavia. Vastassa on alati kasvava sisältöjen määrä ja vastaanottajana entistä kriittisempi someaikakauden kuluttaja.
Jotkut kutsuvat somea trendiksi, meille se on intohimo ja elämäntapa. Me haluamme tehdä markkinointia, joka muovaa aidoista ihmisistä brändilähettiläitä. Oikeanlainen sisältö sitouttaa ihmiset, saa heidät keskustelemaan, jakamaan ja klikkaamaan. Tulokset puhuvat puolestaan ja kassa laulaa. Tämän olemme nähneet uudestaan ja uudestaan asiakkaidemme kanssa.
Olemme ottaneet oppia perinteisiltä toimistoilta ja muovanneet omia toimintatapojamme osittain päinvastaisiksi. Kuljemme aina sosiaalisuus edellä. Uskomme, että sosiaalinen media on muuttanut koko markkinoinnin alaa, pysyvästi – ja hyvällä.
#1 Sosiaalinen media määrittää luovuuden uudelleen
Sano hyvästit silotelluille mainoksille ja näteille kuville. Se ei enää riitä. Jos idea ei ole osallistava, se hukkuu massaan ja katoaa.
Aidosti aktivoiva idea eroaa perinteisestä luovasta ideasta. Aktivoiva idea osallistaa katsojan ja ottaa heidät osaksi tarinaa – ja mikä parempaa, tekee brändistä osan kuluttajan omaa tarinaa. Tavoite, joka motivoi meitä joka päivä.
#2 Teot ja todisteet lähtökohtana tarinankerronnalle
Unohda draaman kaari, sloganit ja ammattinäyttelijät. Sosiaalinen media elää oikeista ihmisistä ja heidän teoistaan. Suorasukaisuus voittaa etukäteen harjoitellut lauseet mennen tullen. Sosiaalisen median salaisuus piilee ihmisten aitoudessa ja teoissa.
Brändimielikuvaa rakentaessasi mieti sloganien sijaan missä yrityksesi pystyy auttamaan. Siis oikeasti auttamaan. Ja etsi jotain, millä voit todistaa väitteesi todeksi – tuo todistusaineisto pöytään.
#3 Jatkuvuus on markkinoinnin uusi selkäranka
Toisin kuin perinteinen media, sosiaalinen media toimii paremmin jatkuvina sisältöinä kuin kertaluonteisena rykäyksenä. Tästä syystä myös tuotantoarvo terminä pitää määritellä uudelleen. Sosiaalinen media tarvitsee uutta sisältöä joka viikko, joten tuotantoa tulee tehdä enemmän vähemmällä. Kaikesta tulee olla vähintään kaksi versiota, jotta konseptia voidaan testata ja mukauttaa yleisön palautteen mukaan – sosiaalisessa mediassa numerot päihittävät intuition ja mututuntuman milloin tahansa.
#4 Ajattele uudelleen, miten jaat budjetin
Mediaan ja tuotantoon käytetyn rahan keskinäinen suhde on muuttunut merkittävästi viime vuosina. Aikaisemmin vähintään 60 % budjetista suunnattiin mediaan – ideasta huolimatta satsaukset olivat samat. Sosiaalinen media on sekoittanut pakkaa. Uudet kanavat ovat merkittävästi kustannustehokkaampia, mukautuvampia ja niillä on läpinäkyvämpi ROI. Avainasemassa on kanavaan sopiva sisältö. Mitä kiinnostavampi sisältö, sitä halvempi mediatila. Tänä päivänä jako on siksi ennemminkin 20 % mediaan ja 80 % laadukkaaseen somesisältöön.
#5 Unohda sprintit – sosiaalinen media on maraton
Mediaympäristö muuttuu jatkuvasti ja yhä useampi investoi sosiaaliseen mediaan. Yhtäältä kilpailu kiristyy, toisaalta vaihtoehdot lisääntyvät. Raudanluja strategia on ainoa asia, joka auttaa sinua samanaikaisesti muuttumaan tarvittavilta osin somen mukana ja pitämään kiinni niistä asioista, joilla erotut massasta. Tähän tarvitaan tiukat prosessit, jotka koostuvat kirkkaasta strategisesta suunnittelusta, luovista jatkuvista konsepteista ja ROMI:n mittaamisesta kaikessa tekemisessä.
Nämä viisi ohjenuoraa ovat olleet osa ajatteluamme Kurion perustamisesta lähtien. Siitä huolimatta kukaan meistä ei olisi uskaltanut edes arvata, miten tärkeitä niistä tulee koko alalle. Mutta kiitos niiden, me olemme oppineet luottamaan muutokseen. On ensiarvoisen tärkeää, että kaltaisemme toimistot osaavat käyttää sitä hyväkseen.
Kun katsomme tulevaisuuteen, ainoa varma asia on edelleen muutos – ja ainoa tapa selviytyä siitä on sopeutuminen. Kuten nimikin kertoo, me yrityksenä uskomme uteliaisuuteen. Avoimesta katsannosta ponnistavaan innostumiseen, joka tarttuu ja ravistelee. Muuttaa maailmoja.
CASES IN POINT
IT-ala mielletään hyvin harvoin tasa-arvoiseksi ja monimuotoiseksi. Nämä molemmat ovat kuitenkin Microsoftin tärkeimpiä arvoja. Tämän vuoksi kansainvälisenä naistenpäivä syntyi #SurfaceTheWomen: sosiaalisen median kampanja, joka muunsi tuoteperheen nimen kehotukseksi ja teki kaukaisesta jättiläisestä dynaamisen tasa-arvon ajurin – samalla auttaen alalla olevia naisia saamaan heidän ansaitsemaansa tunnustusta ja rohkaisua.
Täysin iIman maksettua mainontaa tehty, ennen näkemätön LinkedIn-profiilikuvakampanja liikutti paitsi kohderyhmäänsä myös markkinointialan ammattilaisia. Kampanja on saanut kansainvälistä tunnustusta useissa kisoissa, kuten European Excellence Awards, SABRE EMEA Awards ja New York Festivals Advertising Awards.
Zero Exclusion – Neste & Mantsinen
Mantsinen 300 on maailman suurin hydraulinen satamanosturi. Huolimatta 380 tonnin painostaan se toimii yhtä ketterästi ja tarkasti kuin pienemmätkin materiaalinkäsittelykoneet. Koneen edut piti saada asiakasyritysten päättäjien tietoon, joten päätimme käyttää hyödyksemme jotakin, mitä kaikissa kulmahuoneissa on: taidemaalauksia.
Suunnittelimme nosturin päähän sopivan siveltimen ja koulutimme kolme nuorta taiteilijaa ajamaan konetta. Annoimme heille haasteen: ilmaista itseään maalaamalla ”toivo”.
Heidän luomansa 42 maalausta ja niiden ympärille tehty kampanja rikkoivat kaikki aiemmat PR-ennätykset. Samalla saimme läpi viestimme tavalla, jota ei voi unohtaa kampanjan nähtyään: nosturi voi olla yhtä tarkka kuin taiteilijan sivellin.