TUTTI FRUTTI // TIKTOK TOOLKIT

Client: Fazer Makeiset

BRIEF

Fazer on yksi Suomen rakastetuimmista brändeistä – ja Tutti Frutti on heidän suosituin karkkipussibrändinsä. Siitä huolimatta brändi oli menettämässä otettaan nuoremman sukupolven keskuudessa. Kampanja perustui Fazerin laajaan markkina- ja kuluttajatutkimukseen, joka paljasti uuden markkina-aseman, jossa suuret toimijat eivät vielä olleet. // Uuden markkina-aseman kuluttamisen ajureina olivat hedonismi ja tasapaino: makeisten syöminen on tietoinen valinta, joka heijastaa ihmisen arvoja. Tutti Frutti -resepti uudistettiin vastaamaan muuttuneita kuluttajien tarpeita: värit ja maut muutettiin 100% luonnollisiksi, ja suurin osa karkkipusseista tehtiin vegaanisiksi.

INSIGHT

Tarvitsimme brändistrategian ja konseptin, joka vetoaisi nuoreen kohderyhmäämme, makeismarkkinoiden aktiivikäyttäjiin, ja siten kasvattaisi myyntiä.

STRATEGIA

Lähdimme liikkeelle yhdestä selkeästä oivalluksesta. Nuoret rakastavat "sisäpiirin vitsejä" yhtä paljon kuin karkkia. Tiedättehän, ne jutut, joita vanhemmat eivät oikein tajua. Niinpä hyödynsimme erästä tällaista ilmiötä: TikTokia. Käyttäjämäärä oli juuri ylittänyt 2 miljardin rajan ja kasvoi eksponentiaalisesti. Tämä tapahtui huhtikuussa 2020, juuri silloin otimme kanavan haltuun. Kaikki olivat joko hulluna siihen tai pitivät sitä täysin hulluna, mutta pysyimme uskollisina brändisloganillemme: "Tee se luonnollisesti". Ja luonnollisuus TikTokissa tarkoittaa (tanssien lisäksi, totta kai) taianomaisia illuusiovideoita. #magic -hashtagin alla oli yli 37 miljardia videota ja #illusion -hashtagin alla 5 miljardia katselua. Se on luontainen genre kanavalle sen laajojen videonmuokkausmahdollisuuksien ansiosta.

IDEA

Tutti Frutti TikTok Toolkit -sarja apuvälineitä, jotka auttavat sinua luomaan uskomattomia illuusioita.

TOTEUTUS

Loimme maailman ensimmäisen TikTok Toolkitin. Tässä erittäin eksklusiivisessa, ehdottomasti tarpeellisessa laatikossa oli kolme Tutti Fruttin -inspiroimaa apuvälinettä: ihmisen kokoinen karkkipussi, pieni syötävä karkkipussi ja jättiläiskarkki. Lanseerasimme Toolkitin vaikuttajien avulla. Ja ihmiset innostuivat. Kaikki halusivat oman Toolkittinsa. Se levisi viraaliksi ilman maksettua mediaa. Teimme jopa maagisimman tempun: otimme TikTokin TikTokista. Yhden onnekkaan TikTokerin duetto esitettiin televisiomainoksessamme rinnakkain vaikuttajamme kanssa – molemmat esittivät omia temppujaan taustamusiikkimme tahdissa.

TULOKSET

ORGANISET TULOKSET: Tavoitettiin 12 miljoonaa ihmistä // Videoiden kokonaiskulutus 68 000 tuntia (7,7 vuotta!) // Keskimääräinen katselun loppuun saattamisen prosenttiluku 96% // Tykkäykset 1 250 000+ // Kommentit 22 000+ // Käyttäjien luomat sisällöt (UGC) 2 000+ //// BRÄNDIN TULOKSET: Brändin harkinta nousi 22% kohderyhmässä (edellisvuoteen verrattuna) – kaikkien aikojen ennätys vuodesta 2016 lähtien // Viikoittainen käyttö nousi 100% kohderyhmässä (edellisvuoteen verrattuna) – kaikkien aikojen ennätys vuodesta 2016 lähtien //// LIKETOIMINTATULOKSET: Myynnin kasvu 7% (edellisvuoteen verrattuna) – ylittäen erittäin kunnianhimoiset tavoitteet 17%

KAMPANJATIEDOT

ASIAKAS: Fazer Makeiset // KAMPANJAN NIMI: Tutti Frutti TikTok Toolkit // LUOVA TOIMISTO: Kurio // TUOTANTO: Juha Ilmari Laine // MEDIA-TOIMISTO: Dagmar // GRAND ONE -KATEGORIAT: 1) Paras somekampanja, 2) Paras vaikuttajamarkkinointi

OLEELLISET LINKIT

CASE-STUDY: https://vimeo.com/453262537 // PÄÄVAIKUTTAJAN VIDEOT: 1) https://vm.tiktok.com/ZMeLcETB5/ , 2) https://vm.tiktok.com/ZMeLcCTjh/ , 3) https://vm.tiktok.com/ZMeLcCYRs/ , 4) https://vm.tiktok.com/ZMeLcstug/ , 5) https://www.youtube.com/watch?v=it2dHBRJc9o // TOISSIJAINEN VAIKUTTAJAN VIDEOT: 1) https://vm.tiktok.com/ZMeLcHtoY/ , 2) https://vm.tiktok.com/ZMeLcxyrp/ , 3) https://vm.tiktok.com/ZMeLcGm9y/ // TUTTI FRUTTI TIKTOKISSA: https://vm.tiktok.com/ZMeLcHVA9/ // TVC UGC:LLÄ: https://vimeo.com/423069349
VIDEOIDEN KOKONAISKULUTUS 7,7 VUOTTA – ORGANISESTI
BRÄNDIN HARKINTA NOUSI 22% KOHDERYHMÄSSÄ
MYYNTIKASVU 7% – YLITTÄEN KUNNIANHIMOISET TAVOITTEEMME

Subscribe newsletter


Thank you for subscribing!